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Deutsche Uhrmacher-Zeitung
- Bandzählung
- 45.1921
- Erscheinungsdatum
- 1921
- Sprache
- German
- Vorlage
- Deutsches Uhrenmuseum Glashütte
- Digitalisat
- SLUB Dresden
- Nutzungshinweis
- Freier Zugang - Rechte vorbehalten 1.0
- URN
- urn:nbn:de:bsz:14-db-id318541912-192101007
- PURL
- http://digital.slub-dresden.de/id318541912-19210100
- OAI-Identifier
- oai:de:slub-dresden:db:id-318541912-19210100
- Sammlungen
- Technikgeschichte
- Uhrmacher-Zeitschriften
- Strukturtyp
- Band
- Parlamentsperiode
- -
- Wahlperiode
- -
- Ausgabebezeichnung
- Sondernummer (Juni 1921)
- Digitalisat
- SLUB Dresden
- Strukturtyp
- Ausgabe
- Parlamentsperiode
- -
- Wahlperiode
- -
- Titel
- Die Fachschule für das Edelmetallgewerbe in Schwäbisch-Gmünd
- Autor
- Klein, Walter
- Digitalisat
- SLUB Dresden
- Strukturtyp
- Artikel
- Parlamentsperiode
- -
- Wahlperiode
- -
Inhaltsverzeichnis
- ZeitschriftDeutsche Uhrmacher-Zeitung
- BandBand 45.1921 -
- TitelblattTitelblatt -
- InhaltsverzeichnisInhaltsverzeichnis -
- AusgabeNr. 1 (1. Januar 1921) 1
- AusgabeNr. 2 (7. Januar 1921) 17
- AusgabeNr. 3 (14. Januar 1921) 29
- AusgabeNr. 4 (21. Januar 1921) 41
- AusgabeNr. 5 (28. Januar 1921) 55
- AusgabeNr. 6 (4. Februar 1921) 69
- AusgabeNr. 7 (11. Februar 1921) 81
- AusgabeNr. 8 (18. Februar 1921) 93
- AusgabeNr. 9 (25. Februar 1921) 107
- AusgabeNr. 10 (4. März 1921) 119
- AusgabeNr. 11 (11. März 1921) 131
- AusgabeNr. 12 (18. März 1921) 141
- AusgabeNr. 13 (25. März 1921) 151
- AusgabeNr. 14 (1. April 1921) 161
- AusgabeNr. 15 (8. April 1921) 173
- AusgabeNr. 16 (15. April 1921) 183
- AusgabeNr. 17 (22. April 1921) 195
- AusgabeNr. 18 (29. April 1921) 205
- AusgabeNr. 19 (6. Mai 1921) 217
- AusgabeNr. 20 (13. Mai 1921) 229
- AusgabeNr. 21 (20. Mai 1921) 245
- AusgabeNr. 22 (27. Mai 1921) 259
- AusgabeNr. 23 (3. Juni 1921) 271
- AusgabeNr. 24 (10. Juni 1921) 281
- AusgabeNr. 25 (17. Juni 1921) 293
- AusgabeNr. 26 (24. Juni 1921) 305
- AusgabeNr. 27 (1. Juli 1921) 321
- AusgabeNr. 28 (8. Juli 1921) 333
- AusgabeNr. 29 (15. Juli 1921) 347
- AusgabeNr. 30 (22. Juli 1921) 359
- AusgabeNr. 31 (29. Juli 1921) 371
- AusgabeNr. 32 (5. August 1921) 383
- AusgabeNr. 33 (12. August 1921) 395
- AusgabeNr. 34 (19. August 1921) 405
- AusgabeNr. 35 (26. August 1921) 435
- AusgabeNr. 36 (2. September 1921) 447
- AusgabeNr. 37 (9. September 1921) 459
- AusgabeSondernummer (Juni 1921) 37
- ArtikelGeleitwort 37
- ArtikelEdelmetall-Industrie und Kunstgewerbe in Hanau 38
- ArtikelDie Fachschule für das Edelmetallgewerbe in Schwäbisch-Gmünd 44
- ArtikelGmünder Schmuck- und Tafelgerät 49
- ArtikelDie deutsche Großuhrenindustrie 53
- ArtikelDie deutsche Taschenuhrenindustrie 58
- ArtikelInhaltsverzeichnis 62
- AusgabeNr. 38 (16. September 1921) 487
- AusgabeNr. 39 (23. September 1921) 501
- AusgabeNr. 40 (30. September 1921) 515
- AusgabeNr. 41 (7. Oktober 1921) 527
- AusgabeNr. 42 (14. Oktober 1921) 541
- AusgabeNr. 43 (21. Oktober 1921) 555
- AusgabeNr. 44 (28. Oktober 1921) 571
- AusgabeNr. 45 (4. November 1921) 585
- AusgabeNr. 46 (11. November 1921) 597
- AusgabeNr. 47 (18. November 1921) 609
- AusgabeNr. 48 (25. November 1921) 623
- AusgabeNr. 49 (2. Dezember 1921) 633
- AusgabeNr. 50 (9. Dezember 1921) 649
- AusgabeNr. 51 (16. Dezember 1921) 659
- AusgabeNr. 52 (23. Dezember 1921) 673
- BandBand 45.1921 -
- Titel
- Deutsche Uhrmacher-Zeitung
- Autor
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46 DEUTSCHE UHRMACHER-ZEITUNG Sondernummer El arte de Gmünd no es lo conocido que debiera serlo ni entre la gente pro- fesional ni entre el gran püblico y segura- mente que en ello tiene la mayor parte el propio Gmünd, por haberse sostenido tanto tiempo solitario como una violeta en medio de un bosque. Y no solo la campina de Gmünd, situado al pie del Alb, en la caida de la Hohenrech y Staufen, hacen de esta ciudad del oro y de la plata la „perla del valle del Rem" sino que muy especialmente el hermoso arte que ha producido desde la Edad Media, habiendo preciosos modelos de monumentos; todo ello hace que Gmünd sea un punto especialmente digno de visitarse por todas aquellas personas que experimentan una satisfaccion en ver cosas que sean dignas de los actuales tiempos. El nombre Parier, el creador de la iglesia de la Santa Cruz, es seguramente muy conocido entre los investigadores del arte, pero muy poco entre los que no se dedican a esos estudios y que no pueden apreciar el hermoso valor artistico que representa esa iglesia, tesoro imperturbable del arte. Y no solamente este edificio, pues existen otros muchos que son muestra gloriosa de otros tiempos en construcciön, plastica y pintura, hermosos edificios del tiempo barroco y rococo en iglesias y conventos, casas y plazas. Asimismo estä la historia de Gmünd llena de nombres gloriosos que han enaltecido el arte alemän, entre los que figuran eminencias como Hans Baidung Grien, una de las tres estrellas de la epoca Dürer, Grünewald y Baidung; Jörg Ratgeb, el pintor del altar de los Herren berger; los escultures del renacimiento Woller, Baumhauser y Jelin, que cons- truyeron la iglesia con las tumbas de los principes en el siglo 16; Joh. Michael Maucher, uno de los primeros talladores de marfil al estilo barroco. En el terreno de la industria de los metales preciosos poseemos el ünico ejemplo de una industria que se ha basado en las tradiciones de muchos siglos, saliendo de los estatutos gremiales del siglo 14 y formando desde esa epoca una cadena continuada de obras de arte con los metales preciosos (Vease Klein, Historia de la industria del platero de Gmünd, editada por Greiner y Pfeiffer, Stuttgart). Se tiene, pues, un terreno lleno por completo de hermosas tradiciones, que precisamente puede entorpecer en tiempos en los que la industria de Gmünd necesita mayor desarrollo. En esta industria encon- tramos un ejemplo de profesiön con su escuela, que no solamente sirve para la ensenanza practica de sus alumnos sino que tambien de ejemplo a toda la industria alemana de los metales preciosos. No es nueva y sin embargo no es anticuada. Sus principios alcanzan hasta fines del siglo 18, pero como establecimiento del Estado y perfectamente instalada con todos los requisitos y maquinaria que requieren los dfferentes y variados talleres solo existe desde el 1907 en que pasö al hermoso edificio que hoy dia ocupa. Y estemos contentos de que se haya terminado un edificio que hoy seria tanto como imposible el construirlo. El programa de ensenanza abarca los cursos para toda el dia y solo para medios ; The art of Gmund is not known, either in the particular expert circles or by the j general public as it deserves to be, and that is doubtless the fault also of Gmund itself, which has been content much too long to blossom like the violet in the shade. Because, not only is the lovely Situation of Gmund, at the foot of the Alb, the Hohen rech mountain and Staufen, a rieh enough attraction in itself, which entitles it to the name of the „Pearl of the Rems valley", but also that which it offers in art of the past centuries since the middle ages, which serves the present generation with splendid monuments and proves a delight to all who understand the gift of seeing. The name Parier, the originator of the Holy Cross Church in Gmund, is known, it is true, to art investigators, but beyond this circle there are today but few who have allowed themselves to be impressed by the extreme beauty of the Cathedral and its art treasures. And side by side, the other various works of sculpture, plastic and painting since the Middle Ages, the Baroque structures and also Rococo styles on chur- ches, convents, houses and squares, — how many know these quiet i’clightful charms? And how rieh is the history of the town in the names of men who have given Ger man art priceless treasures; it is the birth- place of Hans Baidung Grien, a bright star of the treble constellation Dürer, Grüne wald and Baidung; Jörg Ratgeb, the painter of the Herrenberger Altar; the sculptors of the Renaissance, Woller, Baumhauer and Jelin who have created the Princes’ Vaults of the Tübinger Collegiate Church in the 16th Century; Joh. Michael Maucher, one of the greatest ivory carvers of Baroque. In the sphere of the precious metal art we have the rare example of an industry built on old tradition, originating from the ancient Guilds, which have erected an un- broken chain of works of the precious metal art, since the 14th Century. (Compare Klein, history of the goldsmiths industry in Gmund; published by Greiner and Pfeiffer, Stuttgart.) According to this, it is very good ground, full of tradition — at times hampering — from which the precious metal industry of Gmund has grown. And on the same good ground Stands the school, which serves its scholars with a technical training, and at the same time aids the whole German precious metal industry. It is neither new nor old, and its roots can also be traced back to the end of the 18th Century, but taken over by the state and furnished with all the necessary workrooms in the large and beautifu] reconstruction only in 1907, respec- tively 1909. Thank God that we have this erection, for the present and some time to come it would be impossible to carry out such a project. The curriculum is arranged for day and half-day scholars. There are large Works hops for all branches of the precious metal trade, for goldbeating, setting, melting, en- graving, cutting steel, metal relief work, hammersmithing and metal pressure, metal colouring and art-moulding, also a special departement for tool making for the in dustry. In all those spheres instruction is given by first-class experts; of course the necessary machines are also provided. The instruction combines the old artisans tech- nic and the modern working methods. By L’arl de Gmünd n’est connu comme il le merite ni dans les milieux professionnels proprement dits ni dans le grand public et la faute en est incontestablement ä Gmünd meme qui, teile la modeste violette cachee, a fleuri longtemps dans le silence de sa pit- toresque retraite. En effet, non seulement son site idyllique au pied de 1’Alb, du Hohen- rechberg et du Staufen, fait de la ville d'or et d’argent „la perle de la vallee du Rems", mais encore tout ce que l'art des siecles pas- ses a cree depuis le Moyen-Age et legue de magnifiques monuments ä notre generation, tout cela fait de la visite de la vieille ville d'empire un vrai regal pour quiconque sait voir. Le nom de Parier, qui bätit l’eglise de la Sainte Croix de Gmünd est, il est vrai, bien connu de longüe date aux archeologues, mais en dehors de ces milieux, combien peu jus- qu'ici se sont laisses aller ä savourer l'impres- sion de la cathedrale et de ses merveilles artistiques! Et les autres nombreuses Oeuvres d'architecture, de plastique et de peinture remontant jusqu’au Moyen-Age, les edifices de styles baroque et Louis XV., eglises et cloitres, maisons et places, combien rares ccux qui savourent ces charmes d'une beaute calme et sereine? Et combien riche est l’histoire de cette ville en noms d’hom- mes qui ont legue des tresors ä l’art alle- mand; c’est dans ses murs que virent le jour Hans Baidung Grien, Tetoile radieuse de la constellation Dürer, Grünwald et Baidung; Jörg Ratgeb, le peintre de l’autel de Herren berg; les sculpteurs de la Renaissance Wol ler, Baumhauer et Jelin, createurs des sepul- tures princieres de l’eglise collegiale de Tü bingen au XVI ieme siecle, et Joh. Michael Maucher, Tun des premiers sculpteurs sur ivoire du baroque. Dans le domaine de l’art du metal preci- eux, nous avons le rare exemple d’une indu- strie edifiee sur de longs siecles de tradition, qui apres s’etre degagee du Systeme de Cor poration d’arts et metiers, depuis le XIV ieme siecle, n’a cesse de produire une chaine ininterrompue de chefs-d’oeuvre du metal precieux. (Voir Klein, histoire de l’or- fevrerie d’art de Gmünd, chez Greiner & Pfeiffer, Stuttgart.) C’est donc sur un bon sol nourri de tra dition — ce qui peut, il est vrai, constituer parfois des empechements — que l’industrie du metal precieux de Gmünd a erü depuis des siecles. Et c’est sur ce meme sol, ä cöte d’elle, que se dresse l’ecole destinee ä ser- vir ä l’education professionelle des siens en meme temps du reste qu’ä l’avancement de toute l’industrie allemande du metal preci eux. Elle n’est pas nouvelle et pourtant on ne peut dire qu’elle soit ancienne. Elle aussi remonte par ses origines jusqu’ä la fin du XVIIIieme siecle, mais l’ecole nationale qu’elle est aujourd’hui, installee en grand style dans un vaste et beau bätiment dote de nombreux ateliers, ne date que de Tan 1907 ou eile a ete transformee jusqu’ä 1909. Rendons gräce d Dieu de Tavoir, car aujour d’hui il serait impossible de songer ä une entreprise semblable. Le Programme comporte des cours de journees entieres et demi-journees. L’ecole dispose d’ateliers pour toutes les branches de l’industrie du metal precieux, orfevrerie, sertissage, fonderie, gravure d’inscriptions ou de motifs ornementaux, taille de l’acier, em-
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