345 ANMERKUNGEN S. 257-265 dazu Thomas Aq., S. c. gent. III, 76—83; De regimine principum I, 12. Schon Gierke [a. a. O. III, 515, Anmerkung 2] hat auf diese und noch weitere Zusammenhänge hingewiesen und Dante in die große mittel alterliche Sozialphilosophie und Publizistik in tiefem Verständnis und hervorragender historischer Kenntnis eingereiht; er hat zugleich [ebenda] auf »die letzte großartige Fortbildung dieser Grundgedanken« in der »katholischen Konkordanz« des Kusaners verwiesen. Zu Seite 257, Zeile 2of.: Dante, a. a. O. I, n; Zeile 32: Ebenda I, 12; Zeile 37jJ.: Ebenda I, 16. Zu Seite 261, Zeile 4: Über die Ständeidee bei Thomas: Johannes Haessle, Das Arbeitsethos der Kirche. Freiburg i. Br. 1923, 120ff.; Robert Linhardt, Die Sozialprinzipien des hl.Thomasvon Aquin. Frei burg i. Br. 1932, 164fr.; Zeile 30: Thomas Aq., S. theol. I q. 96 a. 4; Zeile 35: Ebenda a. 3. Zu Seite 262, Zeile 29: Grundlegend ist die Definition des hl. Thomas, S. theol. II—II q. 183 a. 1: Status proprie loquendo significat quandam positionis differentiam, secundum quam aliquid disponitur secundum modum suae naturae, quasi in quadam immobilitate. Est enim naturale homini, ut caput eius superiora tendat et pedes in terra firmentur et cetera membra media convenienti ordine disponantur; quod quidem non accidit, si homo iaceat vel sedeat vel accumbat, sed solum quando erectus stat. Nec rursus Stare dicitur, si moveatur, sed quando quiescit. Et inde est, quod etiam in actionibus humanis dicitur negotium aliquem statum habere secundum ordinem propriae dispositionis cum quadam immobili tate seu quiete. Unde et circa homines ea, quae de facili circa eos varian- tur et extrinseca sunt, non constituunt statum; puta quod aliquis sit dives vel pauper, in dignitate constitutus vel plebejus, vel si quid aliud est huiusmodi. Unde et in iure civili dicitur, quod ei, qui a senatu amo- vetur, magis dignitas quam Status aufertur. Sed solum id videtur ad statum hominis pertinere, quod rcspicit ad obligationem personae homi nis, prout scilicet aliquis est sui iuris vel alieni; et hoc non ex aliqua causa levi vel de facili mutabili, sed ex aliquo permanente; et hoc est, quod pertinet ad rationem libertatis vel servitutis. Unde Status pertinet proprie ad libertatem vel servitutem, sive in spiritualibus sive in civili- bus. Ibid. obj. 1: Status enim a stando dicitur. Ibid. ad 3: Ad statum requiritur immobilitas in eo, quod pertinet ad conditionem personae. Zu Seite 263, Zeile 11: Thomas, S. theol. II—II q. 183 a. 2; Zeile 23: Über die Verschiedenheit und Einheit der kirchlichen wie der der so ge nannten sittlichen, nach dem Maße der sittlichen Vollkommenheit sich differenzierenden und einigenden Stände vgl. ebenda q. 171—189; Zeile 34: S. theol. I q. 108—114. Zu Seite 264, Zeile 6: Vgl. S. c. gent. III, 76 und S. theol. I q. 22 a. 3; Zeile 30: S. theol. I q. 23 a. 5 ad 2. Zu Seite 263, Zeile 13: S. c. gent. III, 98 und 99.