346 ANMERKUNGEN S. 266-274 Zu Seite 266, Zeile 4: S. c. gent. III, 81. Zu Seite 267, Zeile 17: Thomas Aq., De regimine principum 1,1 et 12. — Über das thomistische Autoritätsprinzip ausführlich: Linhardt, DieSo- zialprinzipien des hl. Thomas von Aquin, 167fr.; Zeile 27: Thomas Aq., S. theol. I q. 94 a. 3; Zeile 35: De regimine principum I, 12. Zu Seite 268, Zeile 4: S. theol. I q. 96 a. 3 ad 3; Zeile 6: Ebenda a. 4: Si unus homo habuisset super alios supereminentiam scientiae et iustitiae, inconveniens fuisset, nisi hoc exsequeretur in utilitatem aliorum, secun- dum quod dicitur [I Petr. 4, 10]: Unusquisque gratiam, quam accepit, in alterutrum illam administrantes. Unde Augustinus dicit [De civitate Dei IV, 14], quod iusti non dominandi cupiditate imperant, sed officio con- sulendi...; Zeile 14: Troeltsch, Soziallehren, 264!. Diese Anschauung übernimmt von Martin, Handwörterbuch der Soziologie, 371; Zeile23: S. theol. I—II q. 17 a. 7; De virtutibus in communi a. 4; Zeile 37: S. theol. I q. 105 a. 6. Zu Seite 26g, Zeile y. Die einzelnen Stände nach Thomas: Linhardt, a. a. O. 165f.; Zeile 8: S. theol. I q. 108 a.2; Zeile 14: Linhardt, a. a. O. 162ff.; Zeile 23: Dicuntur enim in diversis officiis esse, qui sunt ad diversas actiones deputati. S. theol. II—II q. 183 a. 3. — Officia distin- guuntur proprie secundum actus, qui rcferuntur ad alios. Ibidem ad 2. — Cum aliquis deputatur ad aliquem actum altiorem, simul ex hoc habet et officium et gradum, et ulterius quemdam perfectionis statum propter actus sublimitatem, sicut patet de espiscopo. Ibidem ad 3. Diese Standes lehre gilt für die Kirche als Gemeinschaft ebenso wie für die soziale Ordnung überhaupt; Zeile 28: S. theol. I q. 108 a. 2 ad 2. Zu Seite 270, Zeile 17: S. theol. II—II q. 63 a. 2; Zeile 26ff.: Thomas Aq., Kommentar zum Philipperbrief 4, 1. 2; vgl. Linhardt, a. a. O. 166; Zeile 31: S. theol. II—II q. 118 a. 1; Zeile 32ff.: Quodlib. X a. 14 ad 2; Zeile 37: Thomas [S. theol. II—II q. 169 a. 1] zitiert und interpretiert am Standesgedanken Gregor den Großen: Nemo quippe vestimenta pre- tiosa [seil, excedentia proprium statum] nisi ad inanem gloriam quaerit. Zu Seite 271, Zeile 3: S. theol. II—II q. 169 a. 1 ad 2; Zeile 8: S. theol. II—II q. 32 a. 6: . . . dicitur aliquid esse necessarium, sine quo non potest convenienter vita transigi secundum conditionem et statum propriae per- sonae et aliarum personarum, quarum cura ei incumbit. Huiusmodi ne- cessarii terminus non est in indivisibili constitutus; sed multis additis, non potest diiudicari esse ultra tale necessarium; et multis substractis, adhuc remanet, unde possit convenienter aliquis vitam transigere secun dum proprium statum; Zeile 12: Vgl. S. theol. II—II q. 161 a. 1 ad 3; Zeile 21: Siehe oben S. i8if.; Zeile 22: Troeltsch, Soziallehren, 243. Zu Seite 272, Zeile 1: S. theol. I q. 108 a. 2; Zeile 13: S. theol. II—II q. 183 a. 3 ad 3; Zeile 14: Huizinga, Herbst des Mittelalters, 78. Zu Seite 273, Zeile 19: Bühler, Die Kultur des Mittelalters, 123. Zu Seite 274, Zeile 5ff.: Huizinga, Herbst des Mittelalters, 78f.